Logo triathlon Geldrop

Tips voor je (eerste) triathlon

Zorg dat je goed op de hoogte bent van de gang van zaken, lees de pagina belangrijk voor de wedstrijddag.

Het is handig om alles de dag voor vertrek klaar te zetten. Gebruik de checklist en zorg er 100% voor dat je alles bij elkaar hebt. Een vrij grote tas waar alles in past is handig. Let erop dat je fiets goed is. Als je de fiets in het Pacr Fermé komt zetten zal deze fiets gecontroleerd worden. Remmen moeten goed werken (wordt letterlijk getest) en je moet je helm met strak genoeg kin bandje hebben (Organisatie zal hier streng zijn. Veiligheid is prioriteit)

Zorg dat je lekker op tijd bij de wedstrijdleiding bent om je in te schrijven. De rij kan onverwacht lang zijn. Het is handig om uitgeprinte inschrijving mee te nemen. Je moet je in persoon melden, dus voor iemand anders startnummer afhalen werkt niet.

Als je je start nummer hebt opgehaald ga je naar het Parc Fermé (wisselvak) om je spullen klaar te zetten. Zonder start nummer kom je het Parc Fermé niet in. Je gaat naar je plek (er zijn lange stangen of hekken waar je je fiets aan of tegen kunt hangen/zetten en zijn gemarkeerd met je start nummer)

Dus je hangt je fiets op (zorg dat je versnellingen al staan zoals je gepland hebt) en dan ervoor zorgen dat je je spullen handig neerlegt. Er zijn mensen met zo’n opklap kratje. Dat kan handig zijn. Als het hard waait zorg er dan ook voor dat je spullen bij elkaar blijven. Als het als een gek gaat regenen, houdt daar ook rekening mee in je planning.

Zet je loop en fiets schoenen achter elkaar. Helm op je stuur, startnummer open ook op fiets om snel om te kunnen klikken. Geen sokken aan bij het fietsen en hardlopen scheelt tijd. Het is goed om even te controleren waar je naar toe moet voor het fiets parcours en dan later voor het loop parcours. Er ligt een lijn/balk op de weg en je moet tot die balk lopen met fiets aan de hand. Pas na balk mag je fietsen. Op terug weg zelfde ding, fietsen tot voor de balk en voor de balk afstappen en weer wisselzone inlopen met fiets aan de hand. Ook controleren waar het loop stuk start. Finish van lopen is bij de echte finish.

Voor het zwemmen zal het van de temperatuur afhangen of je met of zonder wetsuit / mag / moet / niet mag. Als je wetsuit hebt zijn er trucjes om pak sneller uit te krijgen.

Je krijgt badmuts van de organisatie omdat ze dan goed kunnen tellen hoeveel banen je hebt gezwommen. Even het water voelen en doorkomen is een echte aanrader.

Als je als een speer uit het water komt verschuift er wat door je systeem. Van horizontaal in water naar rennen naar je fiets. Als je wetsuit hebt bovenkant al uit trekken als je naar je fiets loopt. Bij fiets eerst helm op doen. Startnummer om. Schoenen aan, fiets pakken en naar eerdergenoemde lijn/balk gaan met je fiets. Op je fiets stappen pas na de lijn/balk.

De route is redelijk rechttoe rechtaan. Neem je tijd bij de scherpere bochten, zeker als de straat nat is. Van je fiets kukelen is gewoon niet lekker. Je mag bij het fietsen niet stayeren (dus achter of naast een andere fietser fietsen) Je moet 10 meter afstand houden (achter) of vlot inhalen. Check van tevoren precies hoeveel rondes je moet fietsen. Als je klaar bent met fietsen, dus meteen weer terug start vak in. Fiets ophangen. Helm af en of schoenen wisselen en dan meteen rennen. Startnummer moet voor nu. Na het fietsen zijn de eerste 500m altijd wat raar bij het lopen. Het bloed moet weer verschuiven naar andere spier groepen. Als je moe bent dan doen je hersenen het wat minder, dus het parkoers echt snappen helpt hier enorm. Beetje jammer als je een ronde te veel of te weinig loopt.

En als je dan klaar bent, heb je een lekker gevoel. De combinatie van zwemmen, fietsen, lopen heeft iets aparts. Het lopen is meestal wel doorbijten, maar als je dan over de finish bent dan heb je een top-gevoel.

Checklist

Klik op een item om af te vinken

Algemeen

Zwemmen

Fietsen

Hardlopen

Onze verenigingen

Wij danken onze sponsoren!